Κατάθλιψη

Τί είναι Κατάθλιψη​

Η κατάθλιψη είναι μια ψυχική διαταραχή που επηρεάζει περίπου το 7% του πληθυσμού σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και όλες τις μορφές.
Υπάρχουν διάφορες μορφές, ανάλογα με τη σοβαρότητα των επεισοδίων και τη φύση τους, υποτροπιάζουσες ή απλά μεμονωμένα επεισόδια. Η αιτιολογία της είναι πολυπαραγοντική (γονίδια, στρεσοπιεστικοί παράγοντες, περιβάλλον).

Ένα καταθλιπτικό επεισόδιο δεν είναι μια απλή παρακμή του ηθικού, ένα χτύπημα κόπωσης, ένα νάζι, αλλά ένα σύνδρομο που χαρακτηρίζεται από πολλά συμπτώματα που παρουσιάζονται για τουλάχιστον δύο εβδομάδες.
Ανάλογα με τον αριθμό των συμπτωμάτων που παρουσιάζονται, ένα επεισόδιο κατάθλιψης χαρακτηρίζεται ως ήπιο, μέτριο ή σοβαρό. Σε περίπτωση ύπαρξης αυτοκτονικών σκέψεων, το εκάστοτε επεισόδιο χαρακτηρίζεται ως σοβαρό με αυτοκτονικό ιδεασμό. Εάν προκύψουν νέα επεισόδια μετά από μια περίοδο χωρίς προβλήματα, μιλάμε για υποτροπιάζουσα καταθλιπτική διαταραχή.

τα πιο κοινά συμπτώματα

1. Σταθερά μειωμένη διάθεση (θλίψη)
  2. Μειωμένο ενδιαφέρον και ευχαρίστηση από δραστηριότητες που έδιναν ευχαρίστηση στο παρελθόν (ανηδονία)
  3. Μειωμένη ενέργεια και αυξημένο αίσθημα κόπωσης
  4. Μειωμένη αυτοπεποίθηση, ιδέες ενοχής ή αναξιότητας, μειωμένη αυτοεκτίμηση, ανησυχία και αρνητικές σκέψεις για το μέλλον, αυτοκτονικές σκέψεις
  5. Μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης, διαταραχές στον ύπνο, διαταραχές στην όρεξη, μειωμένη όρεξη για σεξουαλική δραστηριότητα (libido)
  6. Αυξημένοι μυοσκελετικοί πόνοι, ή πόνοι στο στομάχι ή το στήθος
  7. Άγχος

Η θεραπεία ενός καταθλιπτικού επεισοδίου εξαρτάται πρωτίστως από τη σοβαρότητα του, που είναι ο κυριότερος δείκτης της ανάγκης για νοσηλεία και βασίζεται σε διάφορους άξονες:

Φάρμακα

Αντικαταθλιπτικά, Αγχολυτικά, Ηρεμηστικά/Υπνωτικά, Σταθεροποιητές του Συναισθήματος

Ψυχοθεραπεία

Είναι εξίσου σημαντική με τη φαρμακευτική αγωγή και συνοδεύει τον ασθενή τουλάχιστον μέχρι την ανάρρωση από το καταθλιπτικό επεισόδιο. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι ψυχοθεραπείας: υποστηρικτική, γνωσιακή-συμπεριφορική, ψυχαναλυτική, σύντομες ψυχοθεραπείες όπως EMDR, κλπ. Η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία έχει αποδειχθεί ότι είναι αποτελεσματική στη θεραπεία της κατάθλιψης σε ελεγχόμενες μελέτες.

Συμπληρωματικές προσεγγίσεις

Με θετικό αντίκτυπο στην εξέλιξη ενός επεισοδίου ή στην πρόληψη της υποτροπής: διατροφή (ιδιαίτερα πλούσια σε ωμέγα 3 και 6), άθληση, φωτοθεραπεία.

Ψυχοεκπαίδευση

Επιτρέπει στον ασθενή και τον περίγυρό του να αποκτήσει τις απαραίτητες πληροφορίες για την κατανόηση της κατάθλιψης. Βελτιώνει την έγκαιρη αντίληψη σημείων πιθανής υποτροπής, την αποτελεσματικότητα της θεραπείας (μείζων παράγοντας στην πρόγνωση), την αποδοχή της νόσου.

Ηλεκτροσπασμοθεραπεία (ECT)

Όταν το καταθλιπτικό επεισόδιο είναι ιδιαίτερα σοβαρό ή ανθεκτικό στη φαρμακευτική αγωγή ή όταν υπάρχει αντένδειξη στα φάρμακα, το ECT είναι μια εξαιρετικά αποτελεσματική θεραπεία. Πρόκειται για μια ιατρική τεχνική που πραγματοποιείται υπό γενική αναισθησία, παρουσία του ψυχίατρου. Βασίζεται στην αποδεδειγμένη θεραπευτική αποτελεσματικότητα μιας ελεγχόμενης επιληπτικής κρίσης.

Διακρανιακή μαγνητική διέγερση

Μια καινοτόμος προσέγγιση με τη διέγερση των εγκεφαλικών περιοχών που εμπλέκονται στην κατάθλιψη από ένα ελεγχόμενο μαγνητικό πεδίο. Δεν απαιτεί αναισθησία.