Διαταραχή Προσαρμογής

Τί είναι διαταραχή της προσαρμογής​

Η διαταραχή προσαρμογής συνοψίζει συναισθηματικά ή/ και συμπεριφορικά συμπτώματα, που εμφανίζονται αντανακλαστικά μετά από σημαντικά στρεσογόνα γεγονότα της ζωής ή μετά από μεγάλες και απότομες αλλαγές ζωής. Υπάρχει έντονος φόβος να δει κανείς «μπροστά» πιστεύοντας ότι έχει ελάχιστο έλεγχο στα συναισθήματά του. Άγχος, κατάθλιψη και προβλήματα συμπεριφοράς συχνά συνοδεύουν το φόβο αυτό, ενώ το άτομο δυσλειτουργεί στην καθημερινότητά του.

Τα συμπτώματα μπορεί να ποικίλουν από άτομο σε άτομο. Το κυριότερο είναι η εμφάνιση αυξημένου στρες απ’ ότι θα αναμενόταν ως απόκριση σε κάποιο στρεσογόνο γεγονός. Αυτό ακριβώς το αυξημένο στρες μας προκαλεί λειτουργικά προβλήματα. Η διαταραχή προσαρμογής επηρεάζει όχι μόνο το πώς νιώθουμε και τι σκεφτόμαστε για τον εαυτό μας, τους άλλους και όλο τον κόσμο, αλλά επίσης και τις πράξεις και τη συμπεριφορά μας. Για παράδειγμα, νιώθουμε θλίψη, απόγνωση και μειωμένη ευχαρίστηση από καταστάσεις που παλαιότερα μας ευχαριστούσαν. Είμαστε ευσυγκίνητοι, αισθανόμαστε μια συνεχή ανησυχία, δυσκολία στην έλευση του ύπνου, μειωμένη όρεξη για φαγητό, ή δυσκολία στη συγκέντρωση. Αποφεύγουμε σημαντικά πράγματα της καθημερινότητας, όπως το να πάμε στη δουλειά ή να πληρώσουμε τους λογαριασμούς μας, με άλλα λόγια, επηρεάζεται η καθημερινή μας λειτουργικότητα. Σε πολλές περιπτώσεις, απαντάται ακόμη και αυτοκτονικός ιδεασμός με ή χωρίς απόπειρες.

Τα συμπτώματα αυτά εμφανίζονται μέσα στους πρώτους τρεις μήνες μετά από ένα στεσογόνο γεγονός και διαρκούν το πολύ για 6 μήνες μετά το τέλος του γεγονότος. Ωστόσο, υπάρχουν και οι περιπτώσεις όπου τα συμπτώματα επιμένουν και για πάνω από 6 μήνες.

Σε ορισμένες περιπτώσεις βραχύχρονη ψυχοθεραπεία αρκεί για ν’ αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η διαταραχή της προσαρμογής. Τεχνικές χαλάρωσης βοηθούν στον έλεγχο του σώματος και τη μείωση των σωματικών συμπτωμάτων που επιφέρει το στρες. Γνωσιακές τεχνικές βοηθούν στη βελτίωση και τον έλεγχο της καθημερινότητάς μας, για παράδειγμα στη διαχείριση των χρημάτων μας, ή στην προαγωγή της φυσικής άσκησης, ακόμα και στην έκφραση των συναισθημάτων μας μέσα από κάποια μορφή τέχνης. Μιλώντας για το πρόβλημά του, έρχεται κανείς αντιμέτωπος με τους φόβους του μέσα στο ασφαλές θεραπευτικό περιβάλλον της ψυχοθεραπείας και έτσι εκπαιδεύεται να σκέφτεται ή να αντιμετωπίζει ευκολότερα αυτό που στην καθημερινότητά του τον φοβίζει. Παιδικά τραύματα εντοπίζονται, καταγράφονται και αντιμετωπίζονται. Και τέλος, ομαλοποιείται η συναισθηματική αντίδραση καθώς μια συναισθηματική πρόκληση δεν αντανακλά απαραίτητα τι συμβαίνει πραγματικά στη ζωή μας.

Πώς διαχειριζόμαστε τη διαταραχή προσαρμογής στην Κλινική μας

Στην Κλινική ΑΧ αντιμετωπίζουμε το σοβαρό άκρο του φάσματος των διαταραχών προσαρμογής. Επίμονα και μακρόχρονα συμπτώματα, όταν κατακλύζουν την καθημερινότητα των ασθενών, αντιμετωπίζονται με ακρίβεια και διεξοδικότητα τόσο σε ψυχοθεραπευτικό όσο και σε φαρμακευτικό επίπεδο.